zarządzenie nieruchomościami

Czy warto powierzyć zarządzanie nieruchomościami firmie zewnętrznej?

5/5 - (1 ocen)

Zarządzanie nieruchomościami przez firmę zewnętrzną

Zarządzanie nieruchomościami jest trudnym zadaniem, obejmującym wiele obowiązków. Znaczna ich część wymaga wiedzy z zakresu prawa czy finansów, której najczęściej nie mają członkowie wspólnoty. Powierzenie im takiej funkcji wiąże się z ryzykiem popełniania błędów.

Prowadzenie wspólnoty mieszkaniowej wymaga też czasu, którym nie zawsze dysponują pracujący mieszkańcy. To powody, dla których warto powierzyć zarządzanie firmie zewnętrznej.

Jakie obowiązki są w zakresie zarządcy nieruchomościami?

W każdym budynku, w którym przynajmniej jedno mieszkanie zostało wykupione na własność, automatycznie powstaje wspólnota mieszkaniowa. Tworzą ją wszyscy właściciele lokali znajdujących się w obiekcie.

Przynależność do wspólnoty jest narzucona przez prawo, a wypisanie się z niej jest możliwe tylko w przypadku sprzedaży mieszkania. Członkowie wspólnoty mieszkaniowej mają określone obowiązki, wynikające ze wspólnego zasiedlenia obiektu. Natomiast nad całością czuwa zarządca wspólnoty mieszkaniowej.

Obowiązki osoby pełniącej taką funkcję są szerokie i obejmują czuwanie nad całością spraw związanych z funkcjonowaniem budynku. Do najważniejszych należą:

  • nadzorowanie stanu technicznego obiektu,
  • pilnowanie terminów kontroli wynikających z przepisów prawa,
  • dbanie o czystość i porządek zarówno w budynku, jak i na przyległym terenie,
  • organizowanie zebrań,
  • przekazywanie istotnych informacji mieszkańcom,
  • reprezentowanie wspólnoty przed organami administracji publicznej,
  • czuwanie nad finansami wspólnoty,
  • organizowanie lub samodzielne prowadzenie księgowości.

Zadania, jakie wykonuje zarządca wspólnoty mieszkaniowej, są bardzo zróżnicowane i obejmują różne dziedziny. Dlatego większość obowiązków jest realizowana przy pomocy innych osób lub podmiotów, z którymi zarząd wspólnoty podpisuje umowy.

Przykładem może być utrzymanie czystości w obiekcie przez wynajętą firmę sprzątającą, ochrona i monitoring, utrzymanie sprawności systemu kontroli dostępu czy wywóz śmieci.

Szczególnie trudnymi dziedzinami są prawo i finanse. Prowadzenie księgowości wspólnotowej jest tym bardziej skomplikowane, im większe są obiekt, liczba lokatorów czy zakres inwestycji. Dlatego sporadycznie się zdarza, że zarządcy nieruchomości podejmują się takiego zadania.

Wypełnienie tego obowiązku zazwyczaj sprowadza się do wynajęcia profesjonalnego biura rachunkowego lub zatrudnienia księgowej.

Zalety wynajęcia profesjonalnego zarządcy nieruchomości

Przedstawione powyżej obowiązki zarządcy nieruchomości obejmują czynności zaliczane do różnych dziedzin, począwszy od sprzątania, po księgowość.

Wynajmowanie podmiotów zewnętrznych do ich realizacji oznacza konieczność stałej współpracy, pilnowania, aby usługodawcy wywiązywali się z umów, przedłużania tych umów czy negocjowania cen usług. Angażowanie wielu specjalistów jest problematyczne, nie wspominając już o tym, że nie zawsze ich wybór jest trafiony.

Nieuczciwa księgowa czy firma sprzątająca mogą narazić na wiele problemów, niekiedy z poważnymi konsekwencjami, takimi jak kary finansowe czy postępowanie sądowe. Te ostatnie wynikają też z niesolidności samych członków wspólnoty, którzy mogą zalegać z opłatami.

Dochodzenie należności niekiedy odbywa się na drodze prawnej, nawet z zaangażowaniem komornika. Z wszystkimi tymi problemami musi poradzić sobie zarządca wspólnoty mieszkaniowej.

Powierzenie zarządzania firmie zewnętrznej jest prostym rozwiązaniem, pozwalającym uniknąć wielu problemów. Zmagają się z nimi bowiem pracownicy wynajętej firmy, która jednocześnie dysponuje odpowiednim potencjałem.

Podmioty świadczące tego typu usługi zazwyczaj mają doświadczenie i zatrudniają wielu specjalistów z dziedziny prawa, finansów czy technik budowlanych.

Mają też wypracowane schematy postępowania w sytuacjach takich jak nieuczciwy podwykonawca czy zalegający z czynszem lokator. W efekcie wiele spraw jest załatwianych znacznie szybciej i mniejszym kosztem.

Inną korzyścią, jaką niesie powierzenie zarządzania nieruchomością firmie zewnętrznej, jest współpraca z rzetelnymi usługodawcami. Są to zazwyczaj osoby lub podmioty sprawdzone, stale zatrudniane przez firmę zewnętrzną, oferujące korzystne warunki.

Dlatego, nawet jeśli wspólnota poniesie koszty outsourcingu, zaoszczędzi na sprzątaniu obiektu czy konserwacji instalacji technicznych.

Komu warto powierzyć zarządzanie nieruchomościami?

Powierzenie zarządzania firmie zewnętrznej również wiąże się z pewnym ryzykiem. Dlatego warto postawić na przedsiębiorstwo, które ma renomę i cieszy się dobrymi opiniami klientów.

Poszukując zarządcy nieruchomości w Warszawie, można wybrać współpracę ze sprawdzonym partnerem, który od wielu lat świadczy usługi w tej dziedzinie. Zarządzanie nieruchomościami Solidia jest kompleksowe i obejmuje wszystkie aspekty procesu, od opieki administracyjnej i prawnej, po konserwację obiektu i podnoszenie jego wartości.

Osiągnięcie takiego celu umożliwia zatrudnienie wielu specjalistów z różnych dziedzin, profesjonalne i indywidualne podejście do klienta oraz odpowiedzialność za podejmowane zadania.

Zobacz inne artykuły

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *